3-3-2012
Ο θίασος Κανιγκούντα παρουσίασε χθες το βράδυ στην Οικία Κατακουζηνών τον "Μεσοπόλεμο'', που αποτελεί συλλογή-κολάζ κειμένων, πεζών και ποιητικών, από την περίοδο του Μεσοπολέμου, τα οποία παρουσιάζουν οι 6 ηθοποιοί του θιάσου, 4 κοπέλες και 2 αγόρια. Ορισμένα από αυτά είναι γνωστά στους πολλούς και άλλα άγνωστα. Εάν κανείς έχει διαβάσει τα κείμενα πριν από την παράσταση, θα επιχειρήσει να διαπιστώσει πώς κολλάνε μεταξύ τους και πώς συνδέονται τα μηνύματά τους. Μεγάλο μέρος των κειμένων καταλαμβάνει ο Εμπειρίκος, ενώ υπάρχει με μία συμβολή του και ο Βύρων Λεοντάρης. Οι θεατές ακούνε Βάρναλη και Λεοντάρη να απαγγέλλουν και βλέπουν και ορισμένα βίντεο με θέματα μεσοπολεμικά.
Θέματα της παράστασης όπως:
Η μικρασιατική τραγωδία
Οι Δελφικές εορτές
Το προσφυγικό πρόβλημα
Το κραχ του 1929
Η μεταξική δικτατορία
Ελλάδα και Ευρώπη εν μέσω Μεσοπολέμου
Το πρόβλημα της ελληνικότητας
Ο καρυωτακισμός
Τα ήθη και οι τρόποι της εποχής, οι έρωτες και τα αδιέξοδά τους, η μουσική (π.χ. τζαζ) κ.λπ.
Οι ηθοποιοί σε μια τέτοια παράσταση που αφήνεται στην κρίση και στο παραδοσιακό ή μοντέρνο αισθητήριο του κοινού, έπαιξαν αξιοπρεπώς. Οι 4 κοπέλες με λεπτά σώματα σαν στέκες και κόμη επιμελημένη και ντύσιμο που να θυμίζει εκείνη την εποχή (βλ. τις εντυπωσιακές τουαλέτες των αστών της εποχής κ.λπ.) και τα 2 αγόρια, με καλό παράστημα και καλή κίνηση, άφησαν εντυπώσεις υποσχετικές για άλλες, ορθόδοξες παραστάσεις, ενιαίες, με σώμα άρτιο, αρχή, μέση και τέλος - καθώς όπως προείπαμε, αυτή η παράσταση ήταν μείξη διαφόρων κειμένων, οπότε η αντίληψη του θεατή δοκιμαζόταν στο πέταγμα από το ένα κειμενικό ύφος στο άλλο, καθώς και στο πέταγμα από το ένα σημείο του χώρου στο άλλο, καθώς η σκηνοθέτις είχε τοποθετήσει στον χώρο, σε διαφορετικά σημεία, τα 6 πρόσωπα - 2 κοπέλες στέκονταν επί ώρα στους καναπέδες δεξιά μας, π.χ., ένα ζευγάρι στεκόταν σε μία σκηνή-απόπειρα αυτοκτονίας στο μπαλκόνι του διαμερίσματος, μία κοπέλα μιλούσε σε άλλη σκηνή από ένα μικρόφωνο και της απαντούσαν οι 5 υπόλοιποι κ.λπ.
Το κόστος χαμηλό για την όλη προσπάθεια, 10 ευρώ, όπου περιέχεται και το πρόγραμμα σε μορφή ντιβιντί, όπου καταγράφονται όλα τα κείμενα που συνθέτουν το έργο.
Δεν μιλάμε επομένως, τουλάχιστον κατά την άποψή μου για κάτι ενθουσιαστικό, αλλά για κάτι πρωτότυπο, όχι για κάτι που σε ξεσηκώνει ώστε να μιλάς για αυτό ξαναμμένος ύστερα από την παράσταση, αλλά για κάτι που το σέβεσαι ως προϊόν συλλογικής εργασίας και κόπου.
Περίπου συναισθήματα που ένιωσα και πέρυσι όταν το Οικείο Θέατρο έπαιξε στο σπίτι. Δεν τρελάθηκα από την παράσταση, γιατί και αυτή ήταν τριχοτομημένη και διαμελισμένη με την πολυφωνία. Έτσι όμως διασπάται η ενότητα και δεν μπορείς να παρακολουθήσεις με εστιακή συγκέντρωση τον βασικό ήρωα, τον χαρακτήρα κ.λπ. Είναι το τίμημα της ποικιλίας. Ιστορία, κοινωνία και θέατρο εδώ παντρεύονται και ιδού η πρωτοτυπία της μείξης.
Οπότε το μεγάλο μυστικό είναι διά ποίων τρόπων και κριτηρίων επέλεξαν αυτά τα κείμενα οι συντελεστές: ιδεολογία, γνώση, θεματική αλληλοσυσχέτιση, προσωπικές λατρείες, μια καθοδήγηση ή δείξη ή και τι άλλο ήταν οι παράγοντες αυτής της επιλογής; Είναι γεγονός πως για τον Μεσοπόλεμο πλέον δεν ομιλούμε συχνά, και έτσι ο θίασος μάς δίδει ερέθισμα να διαβάσουμε τους συγγραφείς εκείνης της εποχής.
Εάν κανείς ενδιαφέρεται να μάθει ποια ήταν τα κείμενα-κορμός του έργου, ας στείλει ένα γράμμα και παρακαλώ εν καθαρευούση (φίλτατε, επεθύμουν να ιδώ την αξιέραστην θυγατέραν σας όπως δοκιμάσω την ροπήν των παθών μου...), έτσι για να γυρίσουμε στα παλιά του Μεσοπολέμου.
Υ.Γ.: Με συντρόφευσε η φίλτατη Ιωάννα και την ευχαριστώ από τη θέση αυτή για τη συντροφιά της. Οι κρίσεις που προηγούνται θα ήταν πιο δίκαιες και πιο εύστοχες εάν δεν με κατέβαλε κατά τη διάρκεια του έργου κατά λεπτά μια κόπωση που με κουκούλωνε σαν πέπλος και με βοηθούσε να βλέπω την παράσταση και να ονειρεύομαι... με τη βοήθεια των εξομολογήσεων και των λυρικών ή στοχαστικών φωνών. Ο Καρυωτάκης προσπαθεί να αυτοκτονήσει βυθιζόμενος στα νερά και οι βάρκες παίρνουν μακριά από τη φλεγόμενη Σμύρνη τους Μικρασιάτες αποδιωγμένους από τη φονική μάχαιρα. Ο δε Βενιζέλος πραξικοπηματίας και εθνικός αναγεννητής κηδεύεται μετά τιμών. Κάπου εκεί γεννιέται και η μητέρα μου που αποκλείεται να είχε προφητεύσει ότι λίγα χρόνια αργότερα θα γυρνούσε στους δρόμους της Αθήνας ως παιδί υπό Κατοχήν. Είδε και ορισμένους συγγενείς μας επιστρέφοντας από το Αλβανικό μέτωπο να ξεψειριάζονται.
Κάντε την προφητεία σας κι εσείς για το τι θα χωρέσει στο άβατον του μέλλοντος. Πότε επιστρέφει ο ξανθός μας βασιλεύς;
Π.Χ.
Ο θίασος Κανιγκούντα παρουσίασε χθες το βράδυ στην Οικία Κατακουζηνών τον "Μεσοπόλεμο'', που αποτελεί συλλογή-κολάζ κειμένων, πεζών και ποιητικών, από την περίοδο του Μεσοπολέμου, τα οποία παρουσιάζουν οι 6 ηθοποιοί του θιάσου, 4 κοπέλες και 2 αγόρια. Ορισμένα από αυτά είναι γνωστά στους πολλούς και άλλα άγνωστα. Εάν κανείς έχει διαβάσει τα κείμενα πριν από την παράσταση, θα επιχειρήσει να διαπιστώσει πώς κολλάνε μεταξύ τους και πώς συνδέονται τα μηνύματά τους. Μεγάλο μέρος των κειμένων καταλαμβάνει ο Εμπειρίκος, ενώ υπάρχει με μία συμβολή του και ο Βύρων Λεοντάρης. Οι θεατές ακούνε Βάρναλη και Λεοντάρη να απαγγέλλουν και βλέπουν και ορισμένα βίντεο με θέματα μεσοπολεμικά.
Θέματα της παράστασης όπως:
Η μικρασιατική τραγωδία
Οι Δελφικές εορτές
Το προσφυγικό πρόβλημα
Το κραχ του 1929
Η μεταξική δικτατορία
Ελλάδα και Ευρώπη εν μέσω Μεσοπολέμου
Το πρόβλημα της ελληνικότητας
Ο καρυωτακισμός
Τα ήθη και οι τρόποι της εποχής, οι έρωτες και τα αδιέξοδά τους, η μουσική (π.χ. τζαζ) κ.λπ.
Οι ηθοποιοί σε μια τέτοια παράσταση που αφήνεται στην κρίση και στο παραδοσιακό ή μοντέρνο αισθητήριο του κοινού, έπαιξαν αξιοπρεπώς. Οι 4 κοπέλες με λεπτά σώματα σαν στέκες και κόμη επιμελημένη και ντύσιμο που να θυμίζει εκείνη την εποχή (βλ. τις εντυπωσιακές τουαλέτες των αστών της εποχής κ.λπ.) και τα 2 αγόρια, με καλό παράστημα και καλή κίνηση, άφησαν εντυπώσεις υποσχετικές για άλλες, ορθόδοξες παραστάσεις, ενιαίες, με σώμα άρτιο, αρχή, μέση και τέλος - καθώς όπως προείπαμε, αυτή η παράσταση ήταν μείξη διαφόρων κειμένων, οπότε η αντίληψη του θεατή δοκιμαζόταν στο πέταγμα από το ένα κειμενικό ύφος στο άλλο, καθώς και στο πέταγμα από το ένα σημείο του χώρου στο άλλο, καθώς η σκηνοθέτις είχε τοποθετήσει στον χώρο, σε διαφορετικά σημεία, τα 6 πρόσωπα - 2 κοπέλες στέκονταν επί ώρα στους καναπέδες δεξιά μας, π.χ., ένα ζευγάρι στεκόταν σε μία σκηνή-απόπειρα αυτοκτονίας στο μπαλκόνι του διαμερίσματος, μία κοπέλα μιλούσε σε άλλη σκηνή από ένα μικρόφωνο και της απαντούσαν οι 5 υπόλοιποι κ.λπ.
Το κόστος χαμηλό για την όλη προσπάθεια, 10 ευρώ, όπου περιέχεται και το πρόγραμμα σε μορφή ντιβιντί, όπου καταγράφονται όλα τα κείμενα που συνθέτουν το έργο.
Δεν μιλάμε επομένως, τουλάχιστον κατά την άποψή μου για κάτι ενθουσιαστικό, αλλά για κάτι πρωτότυπο, όχι για κάτι που σε ξεσηκώνει ώστε να μιλάς για αυτό ξαναμμένος ύστερα από την παράσταση, αλλά για κάτι που το σέβεσαι ως προϊόν συλλογικής εργασίας και κόπου.
Περίπου συναισθήματα που ένιωσα και πέρυσι όταν το Οικείο Θέατρο έπαιξε στο σπίτι. Δεν τρελάθηκα από την παράσταση, γιατί και αυτή ήταν τριχοτομημένη και διαμελισμένη με την πολυφωνία. Έτσι όμως διασπάται η ενότητα και δεν μπορείς να παρακολουθήσεις με εστιακή συγκέντρωση τον βασικό ήρωα, τον χαρακτήρα κ.λπ. Είναι το τίμημα της ποικιλίας. Ιστορία, κοινωνία και θέατρο εδώ παντρεύονται και ιδού η πρωτοτυπία της μείξης.
Οπότε το μεγάλο μυστικό είναι διά ποίων τρόπων και κριτηρίων επέλεξαν αυτά τα κείμενα οι συντελεστές: ιδεολογία, γνώση, θεματική αλληλοσυσχέτιση, προσωπικές λατρείες, μια καθοδήγηση ή δείξη ή και τι άλλο ήταν οι παράγοντες αυτής της επιλογής; Είναι γεγονός πως για τον Μεσοπόλεμο πλέον δεν ομιλούμε συχνά, και έτσι ο θίασος μάς δίδει ερέθισμα να διαβάσουμε τους συγγραφείς εκείνης της εποχής.
Εάν κανείς ενδιαφέρεται να μάθει ποια ήταν τα κείμενα-κορμός του έργου, ας στείλει ένα γράμμα και παρακαλώ εν καθαρευούση (φίλτατε, επεθύμουν να ιδώ την αξιέραστην θυγατέραν σας όπως δοκιμάσω την ροπήν των παθών μου...), έτσι για να γυρίσουμε στα παλιά του Μεσοπολέμου.
Υ.Γ.: Με συντρόφευσε η φίλτατη Ιωάννα και την ευχαριστώ από τη θέση αυτή για τη συντροφιά της. Οι κρίσεις που προηγούνται θα ήταν πιο δίκαιες και πιο εύστοχες εάν δεν με κατέβαλε κατά τη διάρκεια του έργου κατά λεπτά μια κόπωση που με κουκούλωνε σαν πέπλος και με βοηθούσε να βλέπω την παράσταση και να ονειρεύομαι... με τη βοήθεια των εξομολογήσεων και των λυρικών ή στοχαστικών φωνών. Ο Καρυωτάκης προσπαθεί να αυτοκτονήσει βυθιζόμενος στα νερά και οι βάρκες παίρνουν μακριά από τη φλεγόμενη Σμύρνη τους Μικρασιάτες αποδιωγμένους από τη φονική μάχαιρα. Ο δε Βενιζέλος πραξικοπηματίας και εθνικός αναγεννητής κηδεύεται μετά τιμών. Κάπου εκεί γεννιέται και η μητέρα μου που αποκλείεται να είχε προφητεύσει ότι λίγα χρόνια αργότερα θα γυρνούσε στους δρόμους της Αθήνας ως παιδί υπό Κατοχήν. Είδε και ορισμένους συγγενείς μας επιστρέφοντας από το Αλβανικό μέτωπο να ξεψειριάζονται.
Κάντε την προφητεία σας κι εσείς για το τι θα χωρέσει στο άβατον του μέλλοντος. Πότε επιστρέφει ο ξανθός μας βασιλεύς;
Π.Χ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου